Rambo-maraton del 1

Jag såg nyss den första filmen i Rambo-serien, Rambo: First Blood. För de som inte sett den kan jag gå igenom handlingen kortfattat.

John Rambo är en veteran ifrån Vietnamkriget och i brist på familj söker han upp gamla vänner ifrån krigstiden. Rättare sagt den enda överlevande, som senare visar sig vara död på grund av cancer. Vilsen och förvirrad söker sig Rambo till den närliggande byhålan. Där möts han av en fientlig sheriff som inget hellre vill än att få Rambo ur staden. Rambo försöker fredligt återvända till staden för ett mål mat, vilket resulterar i att sheriffen arresterar Rambo. Väl på stationen misshandlas Rambo och efter ett tag får han nog och flyr ut i vildmarken. Den envise sheriffen vill inget hellre än att få fast Rambo, vilket inte är en lätt uppgift. Det hela urartar i ett mindre krig, Rambo mot polis och nationalgardet.

Hur det slutar kanske jag ska bespara er läsare, om ni nu ska se filmen i framtiden eller har glömt hur den slutar och vill uppleva den igen.

Jag tycker filmen är bra på det den gör: levererar härliga actionscener blandat med några fridfulla montage i början. Sylvester Stallone som spelar John Rambo har inte många repliker under filmen utan ger mest ifrån sig högljudda skrik och några fåtal meningar. Inget som man stör sig på i en actionfilm med fokus på strider och explosioner. Filmen som har några år på nacken levererar än idag, trots brusiga ljudeffekter och lite kornig bild. Det är bara charmigt enligt mig.

Näst på tur står Rambo II: First Blood Part II.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0