Musik går hand i hand med minnen

Har du någon gång spelat en låt, skiva eller artist som påminner dig om en speciell epok i ditt liv? Jag har, ett flertal gånger. Det är en sådan konstig känsla, på ett ögonblick när tonerna börjar ljuda så åker man tillbaka i tiden, och man har bara det där ögonblicket, dagen, veckan, månaden i huvudet.


Jag kan dra några exempel.


När jag lyssnar på System Of A Down's "Steal This Album" tar det mig omedelbart till en sommar för länge sedan. Jag bodde i mitt gamla vita hus i Sandarne, det var varmt, och Niklas kom på regelbunden basis på morgonen. Några timmar efteråt var hela skaran av vänner samlade i mitt lilla svettiga rum, och oftast innan vi skulle göra något vettigt av dagen, som ofta innefattade att bada, spela fotboll eller bara slappa, så lyssnade vi på en eller annan låt ifrån skivan. Sommaren var underbar, och skivan kommer ligga mig varmt om hjärtat just tack vare den sommaren.

Ett annat exempel är Alice In Chains samtliga skivor som jag fick en jul. Därefter blev det ett soundtrack för de följande månaderna, där jag spelade väldigt mycket Call Of Cthulhu, både som Tv-spel och rollspel. Så nu när jag lyssnar på någon av skivorna jag fick den julen blir jag påmind om alla dessa roliga stunder jag hade, men även om all depression jag gick igenom.

Ni förstår vad jag menar. Ni läsare borde också ha några sådana låt, skiva eller artist som påminner er om en speciell tid i era liv. Ni får väldigt gärna upplysa mig genom kommentarer.


Kommentarer
Postat av: Linus

Jag håller med dig helt klart om detta.
Det finns alltid något som jämt kommer påminna en om tider, speciellt musik. Ett bra exempel är när vi lyssnade väldigt mycket på Korn´s Take a look in the mirror på Jullovet 2003 och åkte skridskor utanför ditt hus, och sedan beställde biljetter till konserten.

Sedan finns det såklart mer personliga tider. Typ Deftones Saturday Night Wrist hjälpte mig och fick mig att gå igenom jobbiga tider. Men även SOAD´s Mesmerize förknippar jag med Åland. Finns ju hur mycket som helst typ

2008-02-19 @ 13:42:32
URL: http://Likelinus.blogg.se
Postat av: Beatriz

helt underbart att se att du också kommit till blogg världen, och kan inte förstå att du inte gjort det tidigare.. skitbra skrivet :D det kommer att bli kul och följa dina bloggar :) och sjvävklart har jag också en massa olika skivor som jag har härliga minnen till :)så jag förstår precis vad du menar :) men om inte annat så förknippar jag väldigt många flimer med mina minnen.. efter som flimer ligger mig varmt om hjärtat :P

2008-02-22 @ 17:37:48
URL: http://bpettersson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0