En musikalisk uppenbarelse

De flesta som har ett intresse för musik på något slags plan borde ha upplevt en musikalisk uppenbarelse. När du får höra en låt och tiden stannar upp. Du får rysningar längs ryggraden och sugs in i den atmosfär låten skapar. Sedan får du mersmak och vill höra allt mer material ifrån samma källa. Du söker upp gruppen, köper skivor, ser på konserter. Sedan är du fast.

En sådan uppenbarelse hade jag våren 2006. Efter en hård utekväll med min vän Alex kom jag hem sliten. Dagen efter var som alla andra dagar efter alkoholkonsumtion, slö, smärtsam vissa gånger och väldigt tråkig. Linus som den gode musikfinsmakare och vän han är, hade dagen innan skickat två låtar med en grupp ifrån samma tidsperiod som Nirvana. Då jag gillade Nirvana så tog jag glädjefullt emot dem och konstaterade att likheten fanns där.

Jag lyssnade och lyssnade, sjönk allt djupare ner i det muskaliska träsket. Sedan var jag fast.

En av låtarna var så pass trollbindande att jag försatt mig själv i en trans av de underbara tonerna. Det var det bästa jag hört, det skakade om hela min musikvärld. Allt annat tynade bort i tanken på låten jag nyligen hört. Ni som känner mig har nog listat ut vilken låt det rör sig om.

Alice In Chains - Would

Efter nästan en hel dags konstant lyssnande på låten tröttnade jag inte ett dugg. Den blev bara bättre och bättre. Jag skaffade mer låtar och skivor med gruppen och upptäckte storheten. Bland mitt letande hittade jag sorgliga nyheter om att sångaren Layne Staley dog 2002. Detta sörjde jag, för jag hade beställt biljett till Hultsfred för att se dem på riktigt. Det gjorde jag iofs men det skulle vara en större upplevelse med Layne i fronten.

Samma dag gick jag ner för att äta ett mål mat framför Tv'n. Slog på VH1. För ett ögonblick blev jag stum. Jag blev nästan religiös på ett musikaliskt plan. Låten vars musikvideo precis hade börjat var nämligen. Alice In Chains - Would.

Det måste ha varit ett tecken, för nu är de min absoluta favoritgrupp.

Här är en länk till videon. Se den. Älska den.

http://www.youtube.com/watch?v=i3FnQMSD4Zg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0